Siirry suoraan sisältöön

Kirjastonkäytönopetus

Kirjastonkäytönopetuksessa pyritään madaltamaan kynnystä kirjaston käyttöön niin ammatillisesti kuin vapaa-ajallakin. Esimerkiksi lähihoitajaopiskelijan on hyvä tietää, millaista aineistoa kirjasto tarjoaa vaikkapa vanhustyöhön liittyen tai lasten kanssa työskenteleville. E-aineistot, eri alojen lehdet ja hiljainen lukutila puolestaan palvelevat sekä vapaa-ajan että työelämän tarpeita.  

Jannen kirjastoreissu-Pelaa ja opi kirjastonkäytön taitoja

Lukutaidonensiapu -hankkeessa suunniteltiin kirjastonkäytönopetuksen peli. Pelin avulla opiskelijat voivat virkistää muistiaan kirjaston keskeisistä palveluista, aineistoista ja tiloista ja peli on suunniteltu pelattavaksi Nurmijärven pääkirjastossa. Nurmijärven pääkirjasto avautuu täydellisen peruskorjauksen jälkeen syksyllä 2022. Peli on toteutettu seppo.io alustalle ja se on muokattavissa myös muihin kirjastoihin sopivaksi. Pelihahmon ja -kuvituksen on suunnitellut pelisuunnittelija Kerttu Kautto.  

Kirjastopelissä tavataan Janne, noin 20-vuotias opiskelija Keudasta. Hän lähtee koulupäivän jälkeen ajamaan kotiin, mutta auton alkaessa savuttaa Jannen matka tyssää Nurmijärven kirkonkylään lähelle pääkirjastoa. Janne saa auton ajettua kirjaston parkkipaikalle ja menee sisään miettimään, mitä tehdä seuraavaksi. Janne ei olekaan käynyt kirjastossa moneen vuoteen.  

Kirjastossa Jannen etsii autonkorjausoppaan, levähtää mukavalla tuolilla, perehtyy lehtisaliin ja elokuvatarjontaan sekä kopiointimahdollisuuksiin. Myös kirjaston tarjoamat etätyömahdollisuudet ja hiljainen opiskelutila kiinnostavat Jannea. Pelaajien tehtävä on auttaa Jannea kirjastoasioiden hoitamisessa.  Peliä voi pelata joko yksin tai ryhmissä, sen kesto on noin 20 minuuttia.